Nu te supăra, Carte!

Publicat pe Actualizat pe


/ intrasem în pauză, dar Radu Paraschivescu nu mă lasă /
Să fim înțeleși. Mi-e simpatic Radu Paraschivescu. E isteț ca un proverb și  pontos ca un banc stilat. Și are logosul mereu la el. Logosul acela sfătos (dar nu pedagogic), profund (dar nu constipat de suficiență).
Și foarte bine că face o emisiune despre cărți la Digi 24. Dar de ce a botezat-o ”Dă-te la o carte!”??? . . .
1. OK, n-ai cum să nu schițezi un zâmbet neobrăzat la auzul butadei cu iz cartieresc ”Dă-te la o carte” (eu zic ”cartieresc”, spre deosebire de www.paginademedia.ro, care  l-a încondeiat, eufemistic, drept ”bulevardier”).
2. Totuși,  ”pe de o carte”, m-aș cam da la o parte din calea cărților, când aș auzi acel imperativ-mitocănesc-râcâitor de urechi  ”Dă-te” . 
3. ”Pe de altă carte”, mă simt și asmuțit ca o creatură semidoctă către un stand cu foi d-alea stivuite și lipite-ntre niște coperți. Alea dă le zicea cărți, când ne făcea zile fripte idioții ăia dă la școală cu lecturi obligatorii. Scuze, dar asta simt. Și n-am fost crescut în ideologii de mătase.
Vizionând prezentarea (totuși, decentă) a câtorva cărți, mi-e clar că targetul lui Radu Paraschivescu nu este coincident cu al lui Dan C. Mihăilescu, ”Omul care aduce cartea” la Pro TV.
Omul care aduce cartea” bâlbâia fin și exotic printre cărțile de filosofie, de memorialistică, de artă, de gândire analitică sau speculativă, precum și de literatură din toate vremurile (aveți aici lista completă, dacă vă apucă instant cheful de citit!).
 ”Dă-te la o carte!”  se mulțumește deocamdată cu cărți mai ”lecturabile”, literatură decentă, nu neapărat mai prejos decât cea mihăilesciană, dar adresată unui public ceva mai larg (am înțeles de pe blogul Renatei Carageani că emisiunea lui Mihăilescu ar fi fost scoasă din grila Pro TV – oare din cauza segmentării restrictive, bat-o vina de audiență?!).
Și modul de prezentare al lui RP are o savoare mai potolită și mai accesibilă decât croșetările meșteșugite ale lui DCM, dar aceasta este tot o opțiune legată de target, altfel s-ar fi transformat într-o șezătoare adresată exclusiv literaților.
Foarte bună emisiunea, nimic de zis! Să ajungă mesajul la cât mai mulți, inclusiv la electoratul nehotărât al PCR (Partidul Cititorilor Români).
Dar . . . ”Dă-te la o carte!” ?! . . .
De ce nu ”Fă-te frate cu Cartea!” ? Deși ușor diabolizant, e parcă mai colocvial și mai puțin bulevardier (na, că am preluat și eu expresia!).
Iar pentru cei neconvinși să cadă în ”păcatul lecturii”, am și-o emisiune alternativă: ”Nu te supăra, Carte!”. Și mă opresc aici, că m-a apucat pamfletistica manelizantă.
16 gânduri despre „Nu te supăra, Carte!

    Zorin Diaconescu a spus:
    Iulie 28, 2014 la 3:53 pm

    Cartea, recte Hârtia, suportă… noi nu suntem obligaţi 🙂

    Apreciază

      ComiCultural a răspuns:
      Iulie 28, 2014 la 10:45 pm

      Hârtia, masochista numărul 1 a secolelor trecute.
      Acum, hârtia scapă ușor-ușor de chinuri, se scrie tot mai online! 🙂

      Apreciază

    july a spus:
    Iulie 29, 2014 la 9:52 am

    ”Omul care aduce cartea” este cea mai buna emisiune de pana acum cu acest format .

    Apreciază

      ComiCultural a răspuns:
      Iulie 29, 2014 la 7:13 pm

      Este. Sau era.
      Ți-am citit ultima postare și am rămas fără replică. Și fără like și fără orice. Destine cu sinuozități greu suportabile. Dificil de însăilat happy-end-uri în asemenea situații…

      Apreciază

        july a spus:
        Iulie 29, 2014 la 7:26 pm

        exista si happy-end-uri : fiica mea implineste 18 ani, este olimpica la mai multe materii umaniste, este de o frumusete ce contrazice zicala ,, ori frumoasa si proasta, ori desteapata si urata” :))), am parte de o cariera frumoasa pentru ca este calea cea simpla sa uiti durerile cronice, si din cand in cand ma indragostesc sa nu uit ca viata este scurta . Cum am spus, mastile sunt un lucru bun .

        Apreciază

          ComiCultural a răspuns:
          Iulie 30, 2014 la 9:30 am

          Îmi rămâne să interpretez faza cu ”măștile sunt un lucru bun”…

          Apreciază

            july a spus:
            Iulie 30, 2014 la 9:45 am

            E bine daca esti in etapa de interpretare, pentru unii devine rutina, nici nu mai constientizeaza ca o au . Eu inca stau pe ganduri : cea blue venetiana, cea de lady enlezoaica sau pe cea a Elizei din My fair Lady ? :)))

            Apreciază

    Camelia a spus:
    Iulie 30, 2014 la 11:01 pm

    S-a vrut a fi un titlu de emisiune incitant şi atrăgător;acu’ nu ştiu pe câţi i’or fi ademenit, dar ceea ce ştiu e că Dan C.Mihăilescu e molipsitor, se ia lesne, e un magician al cuvintelor, al naraţiunii. Cât despre emisiunea lui la Pro Tv, nu cred să fi fost scoasă din grila de programe.

    Apreciază

      ComiCultural a răspuns:
      Iulie 31, 2014 la 10:34 am

      Și eu îl prefer pe Mihăilescu, deși nici Paraschivescu nu-i de nevizionat. Nu cunosc detalii despre emisiunea lui Mihăilescu, doar am citat o știre ”pe surse” …

      Apreciază

        Camelia a spus:
        August 3, 2014 la 8:28 pm

        Emisiunea lui Dan C. Mihăilescu nu a fost scoasă din grila de programe, a intrat doar în vacanţă, iar eu ţi-o spun din sursă sigură. Adică de la cel care a făcut grafica emisiunii.

        Apreciază

          ComiCultural a răspuns:
          August 3, 2014 la 8:30 pm

          Înseamnă că Renata Carageani a fost ”intoxicată” informațional 🙂

          Apreciază

            Camelia a spus:
            August 3, 2014 la 8:33 pm

            Nu ştiu nici asta după cum nu ştiu nici cine e doamna pomenită de tine.

            Apreciază

              ComiCultural a răspuns:
              August 3, 2014 la 8:43 pm

              Scrie în articol cine e Renata, prezumam că ai citit, e și linkul către ea acolo. A scris două cărți, una i-a fost recenzată de Mihăilescu. De la ea am preluat știrea.

              Apreciază

              ComiCultural a răspuns:
              Septembrie 6, 2014 la 8:12 pm

              S-a demonstrat. Ai avut dreptate. Mihăilescu s-a întors.

              Apreciază

Lasă un răspuns

