NESAȚ COGNITIV (1)

Publicat pe Actualizat pe


 De ce ”Nesaț cognitiv” ?

Cred că era prin 1997. Ascultam o emisiune culturală la nu mai țin minte care post de radio. Invitat –  un  scriitor încă necunoscut la acea vreme, Cornel George Popa, care răspundea întrebărilor pe tema primei sale cărți – ”Dobitocul de țânțar”.

Rugat să explice de ce a ales acel titlu de carte, Popa, cu o voce ușor hâtră, a răspuns spontan – ”pentru că mi-a plăcut cum sună”.  Și, până la finalul emisiunii, recunosc că nu am înțeles prea bine legătura dintre titlu și conținut. În sinea mea: ”alt teribilist post-decembrist care vine cu titluri-șoc și conținut zero”.

Anii au trecut, ”Dobitocul de țânțar” n-a figurat printre lecturile mele, dar constat că Alex Ștefănescu indică scriitura lui Cornel George Popa drept una dintre cele mai vivace din literatura ultimilor douăzeci de ani. Și ușor subestimată public. Așadar, ”teribilismul” de care îl suspectam eu în 1997 s-a dovedit a fi o sărmană prejudecată.

Contrar aparențelor, nu voi iniția un raționament inductiv pe tema prejudecăților. Altundeva bat cu intenția.

De câteva săptămâni mă tot frământ în aluat propriu. Am un angajament provocator de plăcut luat față de PSI și de Rebellearte – să demarăm o serie de cronici de film, iar primul film propus de mine a fost ”Wild Strawberries”. Am tot amânat, deoarece, cu cât scriam, cu atât partitura mă fura spre zone conexe cinematografiei. M-a determinat să vreau să ies din analiza strict filmică. Vreau nu un articol, ci o serie de articole în care să plec de la General la Particular și să parcurg drumuri dus-întors de la Întreg la Parte. Să-mi răspund tuturor întrebărilor care s-au născut odată cu aprofundarea acestui film.

Și pentru că toate acestea trebuiau să poarte un titlu . . . ei, bine, aici m-am blocat. Tot ce-mi venea în minte mi se părea banal sau fusese deja folosit. Iar voi, cei ce mai ajungeți pe-acest blog, știți că măcar titlurilor încerc să le dau luciu, căci conținutului oricum îi imprim regulat nuanțe infantile. (Drept dovadă, textul lipsit de substanță pe care tocmai îl scriu . . .).

Și-ntr-o zi, în timp ce mă translatam cu autovehicula mea pe Calea Călărașilor, evitând elegant șinele de tramvai pentru a nimeri fatalist în gropile limitrofe, mi-a fulgerat mintea acest ”Nesaț cognitiv”. Preț de 3-400 de metri nu mi-am putut înfrâna râsul (abia am pus frână mașinii, la implacabilul roșu al semaforului). Asocierea asta de cuvinte nu mi s-a părut menită să inspire cine știe ce seriozitate. Plus succesiunea ”ț c”, ce m-a trimis cu gândul tocmai la hâtrul Moș Nechifor Coțcariul din mahalaua Țuțuenii din Târgul Neamțului.

Eram hotărât să păstrez acest titlu pentru vreo scriere umoristică ulterioară. Și-am continuat să mă scormonesc de titluri ceva mai serioase. Dar singura variantă care m-a mai trăsnit a fost ”Diversitate în viziunitate”! La titlul ăsta m-a apucat un râset sobru-refulat – din giumbușlucărie o dădusem în prețiozitate! Deși nu l-aș suspecta de aritmie fonetică. Și e chiar mai aproape de fondul intenției mele decât ”Nesațul . . .”.

În fine, pe principiul electoral al alegerii celui mai mic rău, am preferat ”Nesațul cognitiv”. Deoarece , prin autosugestie și repetiție până la golire de sens, începe să-mi placă și mie cum sună. Ca ”Dobitocul de țânțar”!. . .

(Va urma. Și va urma Sigur, spre deosebire de restul serialelor mele începute ”glorios” și amânate rușinos.)

25 de gânduri despre „NESAȚ COGNITIV (1)

    psi a spus:
    Octombrie 26, 2014 la 10:48 pm

    hmmmm….. cum ne mai amăgeşti tu cu nesaţuri de pe calea călăraşilor… hmm….
    gata! am pus frăguţî la conjelat, aşa să ştii.

    Apreciază

      Andreotti a spus:
      Octombrie 26, 2014 la 10:58 pm

      Nu Calea Călărașilor e di vină, bre! Trec zilnic pe ea și să mor de mi-a venit vreodată cu nesaț cognitiv. Poate autovehicula nu e ceea ce trebuie 🙂

      Apreciat de 1 persoană

      ComiCultural a răspuns:
      Octombrie 29, 2014 la 12:28 pm

      Așadar: nu vă, ci mă. Amăgesc. Călărași, Infanteriști, nu mai contează, important e să-mi meargă cutiuța de viteze și să nu-mi moară caii-putere neadăpați la izvorul cunoașterii 🙂 …

      Apreciază

      ComiCultural a răspuns:
      Octombrie 29, 2014 la 12:29 pm

      Iaca poznă! Am comentat la Andreotti ce trebuia să comment la tine. Deci, repet ca un Studiorum (vorba Rebelei Artei):
      Așadar: nu vă, ci mă. Amăgesc. Călărași, Infanteriști, nu mai contează, important e să-mi meargă cutiuța de viteze și să nu-mi moară caii-putere neadăpați la izvorul cunoașterii 🙂 …

      Apreciază

        ComiCultural a răspuns:
        Octombrie 29, 2014 la 12:32 pm

        NUuu! Ăsta e sabotaj! Sunt absolut sigur că am dat click pe căsuța ”Răspunde” de sub commentul lui Psi, dar s-a comentat iar la Andreotti! Jur! Trebuie să umblu pe la setări, pare-se!

        Apreciază

          Andreotti a spus:
          Octombrie 29, 2014 la 2:04 pm

          Tăăăătiii comentariiiliii să vină la mineee!! :)))

          Apreciat de 1 persoană

            psipsi a spus:
            Octombrie 29, 2014 la 5:01 pm

            ţine-le tu pi tătii, măi! :))))))))

            Apreciază

              psi a spus:
              Octombrie 29, 2014 la 5:02 pm

              văd că ceva e cu virgulă şi la mine… psipsi în moderare??? ha? 😯

              Apreciază

                ComiCultural a răspuns:
                Octombrie 29, 2014 la 5:50 pm

                Da, un comment rămăsese în moderare, încep a crede că sunt urmărit, căci worpressul reacționează bizar. Have no idea!

                Apreciază

              Andreotti a spus:
              Octombrie 30, 2014 la 10:06 pm

              Nu li țin, breee, că nu am unde, hăiiii-hăăăiiiii!!!! 🙂

              Apreciază

    Andreotti a spus:
    Octombrie 26, 2014 la 11:00 pm

    Vine ea, iarna, și luuungi și grele or să fie zilele…poate atunci „va urma”-ul tău va să vie!

    Apreciază

      ComiCultural a răspuns:
      Octombrie 29, 2014 la 12:38 pm

      No! După atâtea erori commentatoare ce-am comis mai sus, acum răspund (intențional și nu vițăvercea) către Andreotti: nu-i așa mare invenție Nesațul ăsta al meu, e ca un fel de zaț cognitiv rămas din abundență pe cănile cunoașterii, sorbite pe nerăsuflate! Și insuficient asimilate (cafelele), așa că mea culpa anticipat pentru erorile inevitabile!….

      Apreciază

        Andreotti a spus:
        Octombrie 29, 2014 la 2:09 pm

        Glumsc. De fapt, doar pe acest comentariu am avut notificare ceea ce înseamnă că ai răspuns bine. Așa se ordonează ele, cascadându-se-n jos și pare că ai răspuns ultimului deși tu ai apăsat pe răspundele care trebuie 😛 Nu umbla la setări că riști să le deranjezi 😉
        Când cafelele sunt insuficient asimilate, eu, de obicei, încep perfuzările. Iar cu zațul, uneori, mă joc. Ghicesc în el. Dar rar mi se arată ceva 😉

        Apreciază

    july a spus:
    Octombrie 27, 2014 la 6:37 am

    Procese psihice la o cana cu cafea . 😀
    Neata buna, la fel ca saptamana ce vine ! 😀

    Apreciază

      ComiCultural a răspuns:
      Octombrie 29, 2014 la 12:39 pm

      Merci de neață și de săptămână! Aș putea intenta și niște procese de conștiință, de ce nu ? 🙂

      Apreciază

    SofiArt a spus:
    Octombrie 27, 2014 la 10:06 am

    Vaaai, Mihai! Dacă știam că mănușa aruncată de mine îți va afecta cronica de cognitivită nesățioasă cronică și te va transforma într-o brioșă cu fragi, născută din aluat îndelung și îndelat frământat (dar nedospit), nu o mai aruncam, o lăsam să cadă discret. 😀

    Apreciat de 1 persoană

      SofiArt a spus:
      Octombrie 27, 2014 la 11:01 am

      De fapt, dacă stau să mă gândesc mai bine, Psi e mai vinovată decât mine pentru frământarea ta. Ea te-a ademenit în stilul pisicesc de nerefuzat, eu am fost doar complice, de ce să târăsc singură crucea spre Golgota? Dar cum a trecut atâta amar de vreme de când ne duci cu frăguța, am și uitat cine în cine a dat cu provocări. 😛

      Apreciază

        psi a spus:
        Octombrie 27, 2014 la 12:06 pm

        recunosc, recunosc: eu am dat prima cu frăguţa. tentată fiind de celelalte şlefuiri comiculturale (să ne amintim numa calu’ din torino dă exemplu). presimţeam deja un regal (deşi lipsit de dulceaţă) dar… să lăsăm omu’ să-şi tragă sufletu’ că l-am ameţit de tot cum tropăim ca două blănoase diafane ce suntem.

        Apreciază

          SofiArt a spus:
          Octombrie 27, 2014 la 12:16 pm

          Una-i să-și tragă omu’ sufletu’ și alta-i să și-l dea pe plantația de fragi, dear. 😀

          Apreciază

            psi a spus:
            Octombrie 27, 2014 la 1:21 pm

            şi io care voiam a exersa cumsecădenia virtuală! 😀 😀 😀

            Apreciază

        ComiCultural a răspuns:
        Octombrie 29, 2014 la 12:47 pm

        E alandala în commenturile mele, trebuie să faci analiză pe text ca să-ți dai seama la cine am reacționat! Da, SofiArt, Psi e guilty și convicted, iar eu sunt împărțitorul dreptății, may I ? :). Dar mai bine ca tine, să nu știi de la cine a plecat, important e să vedem unde și cum mai ajung 🙂

        Apreciază

          psi a spus:
          Octombrie 29, 2014 la 5:03 pm

          bine, măăăăi, io di-vină şi andreotti cu tăti commenturile?
          hai ş-aşa, numai hai… c-ajungi tu cândva.

          Apreciază

      ComiCultural a răspuns:
      Octombrie 29, 2014 la 12:43 pm

      Discretă s-o lași, căci cognitivita o contractezi nu ca pe o boală, ci ca pe o stare de grație. Mă cam doare inspirația, parc-ar fi organ de neproducere, nu de reproducere, cum vreau să-l fac să pară! Ce tot fac aici, exhibiționism in/sau aspirațional ? 🙂

      Apreciază

    Dan a spus:
    Octombrie 27, 2014 la 3:31 pm

    Io, să mă ierte bunul Dumnezeu, chiar nu văd ce e de râs la alcătuirea „nesaț cognitiv”… Ok, ai alăturat un termen arhaic de un încă-neologism. Dar împreunarea mie chiar îmi trăznește a normalitate. Și mă refer exclusiv la împreunarea din titlu.

    Apreciază

      ComiCultural a răspuns:
      Octombrie 29, 2014 la 2:06 pm

      Păi atand că jeo texplic: e pur subiectivă senzația, ca orice percepție :). ”Nesațul” are în mintea mea rezonanțe ușor satirice, eu asociind termenul cu zona basmelor,eventual a lecturilor ușoare. Și sună ușor peiorativ în mintea mea, deși nu este, la bază. Nesaț – adică un preaplin forțat, supradimensionat, deci vulnerabil la miștouri fine.
      Pe de altă parte, ”cognitiv”-ul e scos de la apretat, e din zona filo-psiho de-a dreptul. Și de-aici a plecat amuzamentul meu – unde mai pui că am un simț al umorului care suportă critici, slavă Domnului.
      Nu e obligatoriu să fiu înțeles 🙂 .
      Până la urmă, ca tine e. E un titlu decent, ca oricare altul. Și eu l-am păstrat din același motiv. Și am vorbit excesiv de mult pe tema lui, dar așa am simțit.

      Apreciază

Lasă un răspuns

