Nesaț cognitiv (3)

Publicat pe Actualizat pe


Mitologicul Inconștient

Dacă nu poți vedea Imposibilul cu Ochii minții,

nu vei putea înțelege Posibilul nici măcar cu toate simțurile larg deschise. 

/ Confesiune. Seria ”Nesaț Cognitiv” nu este un ghid sau un compendiu de idei cu pretenție de înțelepciune. E, pur și simplu, o împărtășire publică a modului în care cred eu că ar trebui să privim și să înțelegem lumea – cu accent pe zona cultural-artistică. Așadar, zero pretenții academice, deși voi face frecvent recurs la marile spirite, majoritatea defuncte. În materie de spiritualitate, am impresia că s-a inventat aproape tot. Noi doar schimbăm decoruri, reinterpretăm aceleași idei. Doar știința mai poate induce schimbări de fond. 
Nu sunt ComiCultuGraal, nu sunt nici măcar ComiCultural, cum mă pretind. Doar tind. Și tind de nu mă mai opresc. /

Nu am îngropat subiectul ”mitologie” în articolul precedent, așa cum părea. Mitologia e cel mai durabil fenomen cultural din istoria umanității. Și, probabil, și cel mai versatil, în sensul creativ al cuvântului. 

Miticul este preexistent în psihicul nostru. O idee revoluționară pentru vremurile în care a emis-o Carl Jung.

Inițial, Sigmund Freud identificase (printre altele) sediul trăirilor noastre refulate – Inconștientul personal. Era vorba despre trăirile derulate de-a lungul vieții, efect direct al experiențelor individului

Discipolul său (până la un punct), Carl Jung, a sondat în continuare psihicul,  descoperindu-i o neașteptată dimensiune universală. Elvețianul a constatat că mai există un substrat psihic profund, cu care suntem amprentați de la naștere și care nu reflectă experiențele noastre personale (deci post-naștere), ci experiențele anterioare, ale întregii specii umane. Un substrat compus din arhetipuri impregnate inclusiv cu semnificații mitologice. L-a botezat Inconștientul colectiv, deoarece nu lipsește din bagajul genetic al niciunui muritor.

Nici ”Inconștientul” lui Freud, nici cel al lui Jung nu sunt descoperiri 100% originale. Dar cei doi au meritul de a fi depășit faza intuitiv-speculativ-rațională a predecesorilor lor, de a fi obținut date relevante pe cale experimentală, științifică.

Așadar, ne naștem cu creierul plin de moșteniri spiritual-instinctuale ”inconștientizate”, mereu pe punctul de a fi expuse razei de acțiune a Conștientului.

Este momentul apelului la un pic de Concret. Un exemplu devenit emblemă pentru mitologicul aprioric din Om.

În cartea sa, ”În lumea arhetipurilor”,  Jung studiază simptomatica  interpretare pe care Freud o conferise tabloului lui Da Vinci – ” Fecioara cu Pruncul şi Sf. Ana”. 

 

Leonardo_da_Vinci_-_Virgin_and_Child_with_St_Anne_C2RMF_retouched
Leonardo da Vinci – Fecioara cu Pruncul şi Sf. Ana (circa 1508)

 

Nu voi explora ipotezele sexuale derivate din speculațiile eronate ale lui Freud pe tema unui text greșit tradus din italiană (mai multe detalii AICI).

Mă voi concentra pe un alt aspect. Așadar, Freud susține că Fecioara și Sf. Ana le simbolizează pe cele două mame care l-au crescut, în realitate, succesiv, pe da Vinci (mama naturală, respectiv cea vitregă).

În replică, Jung spune că ”această cauzalitate este personală”(ca să nu mai spunem că Sf. Ana era bunica lui Isus!). Așadar, Freud a aplicat interpretarea la semnificații specifice Inconștientului personal – a raportat-o la evenimente din viața lui Leonardo da Vinci.  Iar Jung consideră că este nevoie de o extindere a investigației spre trecutul pre-nativ al lui Da Vinci. Către zona Inconștientului colectiv.

Motivul ”celor două mame” are o puternică simbolistică mitologic-religioasă, transmisă inclusiv pe calea Inconștientului colectiv. Psihologul elvețian indică acest motiv ca fiind unul dintre arhetipurile primordiale – și anume Anima – latura feminină din bărbat, care are imaginea mamei drept reper primordial.

Dubla maternitate are origini străvechi. Mitologia greacă îl are pe Heracle, provenit din împreunarea adulterină a divinului Zeus cu muritoarea Alcmena. În același timp, însă, Heracle se înfruptă și din laptele nemuririi de la sânul înșelatei Hera, dobândind o dublă natură – umană și divină.

Paul Rubens - Originea Caii Lactee
Paul Rubens – Originea Căii Lactee (circa 1637)     

Mai departe, în Egiptul antic, faraonul era deasupra tuturor prin dubla sa natură – umană și divină. Ipostaza îi conferea și dreptul la o dublă naștere, deci o dublă filiație, precum reiese din picturile templelor egiptene.

Jung ne indică și cazul lui Isus, născut dintr-o fecioară și apoi renăscut spiritual, fiind botezat în apele Iordanului de către Ioan.

Concluzia lui Jung este clară. Suntem expuși genetic la misticism și, implicit, la posibilitatea exportării lui în Conștient. Chiar și cei mai atei dintre noi. 

Ideea este întărită și de Mircea Eliade, mai tânărul prieten al lui Jung. În ”Sacrul și profanul”, românul demonstrează că până și cel mai ”areligios” dintre pământeni, voluntar-agresiv lepădat de sacru, este înțepenit în superstiții și tabuuri cu rădăcini (pre)istorice. Eliade constată că și omul modern are o mitologie închegată din obiceiuri, reflexe și automatisme, chiar dacă nu mai este vorba despre raportarea la o divinitate certă. 

Apropo de supranatural: nu am întâlnit încă referiri demne de luat în seamă la genul de mistică de mai jos, căreia deformatorii de opinie habotnică îi atribuie cauze prezicătoare de aprige năpaste (Ex: cazul mamei surorilor Gabor). 

blestem-manastirea-frasinei

 

 

14 gânduri despre „Nesaț cognitiv (3)

    psi a spus:
    Noiembrie 15, 2014 la 12:38 am

    unde mnezo ai găsit tu snopul ăsta de blestem. şi, apropo, cu cât dai legătura, că dacă e eftin….
    măi, miai, cu ce ţ-am greşit io ţie? asta-i oră să vorbim de dulba maternitate?

    Apreciază

      psi a spus:
      Noiembrie 15, 2014 la 12:40 am

      ptiuuu, că am inversat tastele, ăăă… literele.

      Apreciază

        SofiArt a spus:
        Noiembrie 15, 2014 la 1:01 am

        Păi ce-ai de făcut toată noaptea? Condeiul sus și hai la analiză pe text! S-avem și noi ce-i comenta maine, dis de morning. 😀

        Apreciază

          psi a spus:
          Noiembrie 15, 2014 la 1:04 am

          ba tocmai că am aruncat condeiul şi exersez cântatul fără voce, cu vedere spre laringe, adică un căscat laaarg de mâţ. puţină precauţie ar trebui la treaba asta, doamne feri să-mi sară vreo frăguţă… somnul voiam să zic, ptiu! 😀

          Apreciază

            ComiCultural a răspuns:
            Noiembrie 15, 2014 la 1:05 am

            Drage și stimate! Noapte bună! :):):):):):)

            Apreciază

              ComiCultural a răspuns:
              Noiembrie 15, 2014 la 1:06 am

              No, că mi-e așa de somn care trebuie numaidecât pentru ca să mă culc, căci nici zâmbilicii nu-kmi mai ies !! :(((

              Apreciază

              psi a spus:
              Noiembrie 15, 2014 la 1:06 am

              aşa, aşa… te odihneşte că ăi fi obosit după ce ne-ai ameţit pe noi cu hera, ana….
              miai, ne cam plimbi de la ana la caiafa, văz. de la obrazul meu blănos ţ-o spui.

              Apreciază

                ComiCultural a răspuns:
                Noiembrie 15, 2014 la 1:08 am

                Care Ană, care carafă, e ontopic, o să vezi ! Merg pe drumul Virtuții, ca Heracle, dar e un drum cu obstacole, plin de fragi sălbatici !!!

                Apreciază

                  psi a spus:
                  Noiembrie 15, 2014 la 12:44 pm

                  on ţop-ic, on ţop-ic. mai iute învăţ să mă prelumblu cu liana lui belle…

                  Apreciat de 1 persoană

                    ComiCultural a răspuns:
                    Noiembrie 15, 2014 la 1:43 pm

                    E adevărat că n-am luat-o chiar de la ”liană”, maimuțălogismele rămân de competența Rebellei :). Eu am dat-o direct pe mitologisme, dar în viitorul episod trec tangențial și pe la hominizii proaspăt căzuți din copacii…cunoașterii 🙂

                    Apreciat de 1 persoană

                      SofiArt a spus:
                      Noiembrie 16, 2014 la 6:37 pm

                      Nu mai poate hominida să-și facă somnul de frumusețe, că se și trezește descoborâtă forțat din copăcime! Bine că mi-ați defrișat sursa de cunoaștere ca să vă faceți voi urbi din care să bârfiți primate nevinovate 😛 😀

                      Apreciază

    july a spus:
    Noiembrie 15, 2014 la 10:11 am

    Tot acelasi inconstient colectiv este de vina si pentru alegerile facute la vot . 😀 Arhetipul individului aflat la periferia imperiului, cum ar spune Asimov .

    Apreciază

      ComiCultural a răspuns:
      Noiembrie 15, 2014 la 1:35 pm

      Așadar, alegerile ne aleg pe noi, de fapt. Și eu de cînd latru că les jeux sont faits a priori?! 🙂 .
      Periferia, adică Diaspora, right? 🙂

      Apreciază

        july a spus:
        Noiembrie 15, 2014 la 1:37 pm

        rien ne va plus.Right ! :)))

        Apreciază

Lasă un răspuns

